Direktlänk till inlägg 24 november 2008

Förtroende och lojalitet IQ ~ Systembolaget . Blogg 4 Marknadskommunikation

Av Sebastian Eriksson - 24 november 2008 10:00

IQs syfte är att ” verka för ett smart förhållningssätt till alkohol – att skapa en förändring av attityder och beteende i samhället som resulterar i minskad alkoholkonsumtion och därigenom minskade alkoholskador”. taget från (http://www.iq.se/content/bakgrund.aspx) .


Vilka är då IQ jo det är ett dotterbolag till vår gamle gode vän Systembolaget, jag blev väldigt förtjust i denna reklam första gången jag såg den och tänkte vilka är IQ? Det visade sig snabbt att de är ett dotterbolag till ovannämnda systembolaget.


När vi nu pratar om förtroende så blev jag själv berörd av att det kan tolkas som ett dubbelspel av systembolaget. I vänstra handen ska vi ha dåligt samvete och ta hand om oss när det gäller alkohol, och i den högra så ska vi konsumera och handla alkohol av samma företag.

Vist är det bra att företag försöker informera oss om att alkohol ar dåligt, men själv anser att det är moraliskt fel av systembolaget att göra det tackvare att de själva säljer produkten de inte vill att vi sa använda eller rättare sagt vara försiktiga med takvare att den skadar oss. Detta är ju bara en invändning av tusen som jag har på gåt och ont, men det är just denna jag vill få fram, man vill ha båda sidorna av myntet.


När jag läste mer om IQ så kom jag på att vi i kursen pratade om förtroende och lojalitet. Så jag tänkte kan IQ på något sätt förstöra lojaliteten mot systembolaget? eller göra så att man tappar förtroendet för systembolaget? Man kan ju tolka detta på många sätt, men jag tänker lyfta fram en poäng som jag själv anser ligga bakom en del av systembolagets satsning om att informera oss om alkohol.


Systembolaget har monopol på all alkohol mässig som överstiger 3,5% i Sverige, det är självklart att man vill att konsumenterna ska känna ett förtroende och en lojalitet mot företaget.

Så man informerar med massor av olika reklamer att det är lätt för unga att få tag i alkohol att man inte ska köpa ut och att SVART sprit (importerad) är farligare för man vet inte vad som finns i OSV. Saken är den att man tappat mycket kunder genom att Svenskar nu köper mycket via t.ex Tyskland och Danmark. Det innebär att man nu vill att konsumenterna känner att det är säkrare att gå till Systembolaget.


Våran egen Chris Fill (Marketing Communications 4 upplagan 2006) skriver att Morgan och Hunt anser att åtagande kräver att en relation fortsätter att uthärda för att relationen antingen bevaras eller styrks. Morgan och Hunt anser också att åtagande och förtroende är nycken till att förmedla mellan tio variabels, fem korrelat/ingående och fem resultat/utgående. Som figuren nedan visar er.


Här kan man se att systembolaget försöker att stabilisera sig själva för att bevara att man använder de som återförsäljare, och försöker vrida på att importerad sprit köpt utanför Sverige är en hälsofaktor.

När sprit drickandet ökar i Sverige så avtar det i andra länder tackvare att de har en mycket vardagligare syn på alkoholen. Vi i Sverige har varigt så lojala mot Statens monopol av vin stark öl och sprit att det blivit en vana. Enligt Fill (2006 sid.250-252) finns här en typ av lojalitet som kalas för Monopol Lojalitet, vilket innebär att vi inte har någon annan stans att handla varan utom på ett ställe .


Fill (2006 Sid.251) menar att det finns fyra typer av lojalitet.


Emotionell Lojalitet, som menar på att man identifierar sig med värde och fördelar, detta är också den sanna formen av lojalitet.

 

Pris Lojalitet, som hävdar till att man är driven av en ekonomisk beteende som huvudsak motiveras av finansiell nödvändighet.

 

Motiverad Lojalitet, refererar till dem som är tillfälliga, med det menad att de konsumenter som inte har något favorit märke som man måste ha utan handlar mer på motivation.

 

Monopol Lojalitet, som jag sa ovan. Men man anser också att detta inte till fullo är en typ av lojalitet för att konsumenten inte har något annat val.


Vad jag vill komma till är att jag anser det fel av ett statligt ägt företag som systembolaget att annonsera sig med båda händerna som jag sa i texten och speciellt när man har monopol på varan. I min egen mening så skulle IQ vara helt fristående och kämpa för att vi ska tänka oss för hur mycket vi konsumerar och vilka följder våran konsumtion kan ge. Men när företaget är ett dotterbolag till den ända lagliga källan i Sverige där vi kan köpa denna produkt blir mitt förtroende ner smutsat och min lojalitet absolut försämrad. Dubbelmoral är något jag starkt sätter mig i mot. Iden med IQ och syftet är fenomenalt bra, men när det görs av ledning av Systembolaget så har jag tvivel.


/sebulba

 
 
Ingen bild

Peter

25 november 2008 08:49

Tack för ett bra inlägg!
Om detta påverkar förtroendet eller inte hänger ju som du skriver starkt ihop med Systembolagets uppdrag, och det är ju inte primärt att sälja alkohol, utan att hindra andra från att sälja alkohol...

http://systembolaget.se/Applikationer/Knappar/OmSystembolaget/vartuppdrag.htm

Systembolagets vision är att skapa en "god dryckeskultur". Det betyder inte att vi ska diktera vad som är rätt och fel att dricka eller bara förespråka dyra viner. Snarare att vi ska försöka inspirera folk att intressera sig mer för vad de dricker, att fokusera mer på kvalitet än kvantitet. Att bidra med kunskap, både om dryckernas smakegenskaper och om dess påverkan på hälsan. Vi är övertygade om att ju mer man vet, desto bättre handskas man med alkoholhaltiga drycker.

Systembolagets uppdrag består av fem grundstenar:
* Vi är noga med vår ålderskontroll, säljer inte till den som är påverkad och motverkar langning.

* Vi har ett brett sortiment av hög kvalitet som är tillgängligt i hela landet.

* Vi är märkesneutrala. Ingen leverantör eller något varumärke varken favoriseras eller diskrimineras.

* Alla besök i Systembolagets butiker bygger på ett bra kundmöte med värderingar kopplade till god dryckeskultur.

* Vi är inte vinstmaximerade och driver inte merförsäljning.

Vision
Vi skapar god dryckeskultur, där alla kan njuta av våra drycker utan att skada sig själva eller andra.

Affärsidé
Vi ska sälja alkoholdrycker med ansvar och överträffa kundens förväntningar genom att ständigt utveckla sortiment, kunnande och service.

 
Sebastian

Sebastian

25 november 2008 11:44

Härligt att höra din åsikt och att min poäng fastnade och som du skriver det primära uppdraget blir ju lite omstritt.

själv så tycker jag det är helt ok och bra visioner och grunder systembolaget har. Men utan konkurrensen så lyfter de bara fram sig själva som good guys, vilket är är genialt i sig men fel moralisk enligt mig själv. Alla vet att många Svenskar älskar att ta en och annan rakare eller glas vin då och då. Jag själv uppskattar en god jordig bordeauxvin till en god köttbit m.m

Men varför kan jag inte köpa mitt bordeauxvin på ICA? Jag skulle lova att ICA också skulle informera oss om att man ska dricka i motliga mängder och ta hand om sig. Men framföralt så skulle vi få en bättre kultur till alkoholen den skulle inte bli så "Främmande".

Kolla bara i Frankrike, Spanien, Tyskland och Italien där är inte alkoholen främmande det är en vardags vara. För de som säger "kolla bara på alla fyllon" Vakna De är några miljoner mer menisker än vad vi Svenskar är, kontrasten blir större.
Sen har vi vilka menisker är minst omtyckta på charter Svenskar för vi kan inte kontrollera våran alkohol konsumtion.

När det kommer till förtroende så har jag inget för systembolaget för jag har inget att jämföra med här hemma. Bara det i andra länder som jag tycker är bättre. lojalitet? som sagt Monopol det finns ingen sann lojalitet där. När jag åker utomlands så passar jag på att handla lite, dels för att det finns större utbud och att det är billigare. Men priset är en helt annan diskunion eller?

/Tack Sebulba

http://sebulba.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anette Johansson

8 december 2008 15:02

Ja, vad är det egentligen som skapar förtroende? Enligt KMV modellen bla delade värderingar och relevant/bra kommunikation. Jag kan tänka mig att det finns en grupp människor som har motsatt reaktion till din, och tycker att det här tyder på ett ansvarstagande snarare än dubbelmoral. Jag köper inte dina argument helt, och skulle vilja se en förklaring till varför du tar upp de olika lojalitetstyperna, men bra diskussion!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sebastian Eriksson - 19 december 2008 00:05

Ta in denna oerhört roliga Jul fräckisen HOHOHO :D   En familj sitter runt middagsbordet och sonen frågar om han kan få ställaen fråga. Pappan svarar.-Ja visst, fråga på bara. Den unge mannen frågar sin pappa,-Pappa, hur många olika sorters bröst fi...

Av Sebastian Eriksson - 16 december 2008 15:04

lite vintips passar väl alltid så här till Julen?   Jag, som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.   Först och främst hur skiljer man mellan röda och vita viner: Lättast skiljer man dessa båda vintyper...

Av Sebastian Eriksson - 14 december 2008 12:00

”Den huvudsakliga drivkraften med MNP (Media Neutral Planing) är att förminska användningen av television och använda sig mer av andra värktyg och media som är mer publik fokuserade en traditionell marknads kommunikations användnings områden id...

Av Sebastian Eriksson - 10 december 2008 12:38

Ja nu har man blivit ett år äldre, och det känns ju bra. Försäkringen till bilen bli billigare i osv. Men att man ska vara förskyld med feber är ju bara bonus, det visar ju bara att man inte har lika bra immunförsvar och att allt bara går neråt *Skra...

Av Sebastian Eriksson - 3 december 2008 11:00

Branding tillgodo ser kunderna med en snabbt och enkelt sätt att förstå vad en produkt är, vilket värde som produkten representerar och vilken utsträckning de psykologiska tillförsikterna påverkar oss. (Fill 2006 sid 418)   Nu är julen här, för...

Presentation

Omröstning

Vad uppskattar du att läsa på Sebulbas blogg?
 Marknadskommunikationen
 Fräckisarna
 Matlagnings recepten
 Onödig informationen
 Lite av allt
 Jag förstår inte frågan?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards