Direktlänk till inlägg 17 november 2008

Kundbeteende och Beslutprocessen. Blogg 3 Marknadskommunikation

Av Sebastian Eriksson - 17 november 2008 10:00

I detta av snitt 3 ska jag berätta för er som följer boggen, om hur kundbeteende och hur beslutsprocessen kan se ut för oss som konsumenter. Som hjälp har jag tagit en modell ur boken ”Marketing Comminucations” av Cris Fill. Modellen ska hjälpa oss att förstå hur vi som kunder/konsumenter bestämmer oss för att köpa en produkt eller utnyttja en tjänst. Jag har även en reklam ”Saab born from jets” som jag bedömer utifrån ett kundbeteende och beslutsprocessen.


Det är en väldig skillnad hur vi här i miljövänliga Sverige ser på reklam en vad Amerikanerna gör, det ser vi tydligt på Saabs reklam från USA som inriktar sig på kraft teknologi och fart. Här hemma i Sverige så är det samma bil fast man marknadsför bio etanol bilarna ”Bio Power” .

Om man vände på reklamerna och visade jet reklamen i Sverige och bio power reklamen i USA vad skulle hända då? Förmodligen skulle vi här i Miljövänliga Sverige, som är en av de dyraste länderna i värden när det kommer till att köpa olja och bensin inte tycka om Jet reklamen.


För det första är det inte miljö vänligt för det andra stora motorer som drar mycket bränsle säljer inte i Sverige. Personlig kommunikation med: Anna-Lena Bermås Försäljnings chef Saab Södertälje 2008.

När det kommer till USA så säljer kvalitet mycket mer än miljö, det har dock blivigt bättre med åren. Men bensin är det bränsle som amerikanerna använder sig av, samt att de vill ha kraftfulla och stora motorer under huven. ”bensin priset är fyra gånger så biligt i USA” .


Pratade med min faster som har bot i USA i över 35 år och gör fortfarande det. Jag frågade just detta om vad säljer, svaret jag fick var:


- stora motorer med kraft säkerhet och kvalitet, men det börjar avta för priset på benen har gått upp mycket, så bra bränsleförbrukning är nu viktigare än för 10 år sedan .

Cris Fill (2005) styrker detta när han i boken sid 161-162  om ”hög involverings beslutsfattande”  säger att drag beteende följer Produkt kvalitet och produkt säkerhet. ”hög involverings beslutsfattande” är när det handlar om ett köp som kostar mycket pengar och att risken är stor för konsumenten, därför är det också viktigt att informera kunden om det som kunden vill veta.


När man marknadsför sig så måste marknadsföraren tänka lite som en säljare. Det styrker också Cris Fill (2005)(sid 184-185) när han tar upp AIDA (Attention Interest Desire Action) som designades för att representera säljarens vag att ta genom sälj processen. Vilket nu bara är grunden, men ändå relevant.

Så vi märker mycket att det skiljer sig från land till land, för jag har inte sätt Saabs Jet reklam i Sverige och min faster har inte sätt någon BioPower reklam i USA, hon såg den här i Sverige föra sommaren när hon var på besök. Cris Fill (2005) styrker detta när han i boken sid 161-162


Hur kan då marknadskommunikationen fungera? Om vi tar det som vi vet från ovanstående med Saab och använder oss av modellen nedan och den funktion som kan uppfyllas enligt Cris Fill (2005 sid 196-198). så att vi få mer klarhet i hur det kan se ut marknadskommunikationen.

Modellen i sig är som ett kretslopp med olika faktorer som får oss att handla som vi gör.


1 vi stimuleras i att köpa Saaben genom Saabs märke och att media gör oss uppmärksamma om en modell med ett alternativ som vi tycker om. Miljö Sverige & Kvalitet USA. Vi blir påverkade av den relationen vi har till företaget och märket om det är bra går vi vidare om det är dåligt kan vi dra oss ur.


2 Vi blir här mer medvetna och börjar engagera oss mer i bilköpet tills vi har uppnått erfarenheten genom tankar, känsla och uppfattningar som får oss att vi känner oss bekväma med att fortsätta köpprocessen.


3 vi börjar nu associerar kring Saab och hur våra minnen av Saab har varigt, vi tar till oss mer av vår och utomstående attityd mot företaget och märket. Hur attityden kring budskapet är också en viktig komponent, än en gång miljö i Sverige och kvalitet i USA.


4 här har vi bearbetat informationen relationen och antingen går vidare med köpet eller avstår. Hur som helst så går informationen runt igen och märket fortsätter att ge os stimulans i nästa gång vi vill köpa en produkt.

 

Moddelen/Figuren Nedan av är enligt Cris Fill (2005) ett försök att sätta ihop alla dessa element som influerar hur marknadskommunikationens väg kan fungera. Enligt mig kan jag också själv se kretsloppet fungerar, för vi får heltiden ny information som vi bearbetar hel tiden, samt att om vi har en relation produkten så beter vi oss absolut annorlunda. här ser vi också att man inom företag måste koncentrera sig på olika reklamer för samma produkt i olika länder, därför måste marknadskommunikationen ändras så att kunderna i de olika länderna öppnar ögonen och säger ”den vill jag ha”


/Sebulba

 

 
 
Sofia K

Sofia K

17 november 2008 12:55

Så roligt att du valde denna reklam, kikade på denna häromdagen när jag sökte på Saab reklamer. Eftersom vi har skrivit flera fadderföretagsuppgifter där och har lite insikt kan jag bara hålla med om ditt resonemang. I Sverige är Gripen en del i försvarsindustrin och i USA kommuniceras samma produkt som en del i krigsindustrin. Riktigt intressant hur samma produkt marknadsförs olikt i olika delar av världen samt att som du säger i bloggen att olika fördelar plockas fram. Det kan ju även vaar så att varumärket är mer välkänt i Scerige och Europa och att det påverkar vad målgruppen är intresserad av att veta och redan vet. Superintressant!

http://brusnonstop.blogg.se

 
Magnus N

Magnus N

19 november 2008 11:54

Intressant, jag kan verkligen hålla med om situationen i USA, det ska vara prestanda och inget annat. Majoriteten av bilarna är verkligen SUV'ar eller större. På flygplatsen i Zürich hade dom också en rullande reklam film om Gripen, vilket avslutades med Saab's logo, kan detta vara ett försök att koppla Gripens kraft till bilarna?

http://blogg.tappabhn.se

 
Ingen bild

Anette Johansson

23 november 2008 23:14

Du är inne på intressanta saker men din blogg spretar lite vilket gör det svårt att veta vad din huvudpoäng är. Försök bli ännu tydligare i nästa blogginlägg så blir det lättare att förstå vad du tycker vi ska ta till oss av.

 
Ingen bild

Sebastian

24 november 2008 19:47

Sofia, tack för visad entusiasm för mitt blogg inlägg och jag håller med dig att det är internsant att man marknadsför samma produkt så olika i olika länder.

Magnus, Du var ju i USA nyligen så det jag uppskattar att din feedback överensstämmer med blogginlägget, samt att för att svara på din fråga så JA jag tror man vill göra den kopplingen.

Anette, Jag tog till mig din kritik och tackar för den och hoppas att du tycker att blogg 4 överstens stämmer med din feedback.

Tack så mycket att ni kommenterar mina inlägg, fortsätt gärna med det.

Mvh
Sebastian

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sebastian Eriksson - 19 december 2008 00:05

Ta in denna oerhört roliga Jul fräckisen HOHOHO :D   En familj sitter runt middagsbordet och sonen frågar om han kan få ställaen fråga. Pappan svarar.-Ja visst, fråga på bara. Den unge mannen frågar sin pappa,-Pappa, hur många olika sorters bröst fi...

Av Sebastian Eriksson - 16 december 2008 15:04

lite vintips passar väl alltid så här till Julen?   Jag, som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.   Först och främst hur skiljer man mellan röda och vita viner: Lättast skiljer man dessa båda vintyper...

Av Sebastian Eriksson - 14 december 2008 12:00

”Den huvudsakliga drivkraften med MNP (Media Neutral Planing) är att förminska användningen av television och använda sig mer av andra värktyg och media som är mer publik fokuserade en traditionell marknads kommunikations användnings områden id...

Av Sebastian Eriksson - 10 december 2008 12:38

Ja nu har man blivit ett år äldre, och det känns ju bra. Försäkringen till bilen bli billigare i osv. Men att man ska vara förskyld med feber är ju bara bonus, det visar ju bara att man inte har lika bra immunförsvar och att allt bara går neråt *Skra...

Av Sebastian Eriksson - 3 december 2008 11:00

Branding tillgodo ser kunderna med en snabbt och enkelt sätt att förstå vad en produkt är, vilket värde som produkten representerar och vilken utsträckning de psykologiska tillförsikterna påverkar oss. (Fill 2006 sid 418)   Nu är julen här, för...

Presentation

Omröstning

Vad uppskattar du att läsa på Sebulbas blogg?
 Marknadskommunikationen
 Fräckisarna
 Matlagnings recepten
 Onödig informationen
 Lite av allt
 Jag förstår inte frågan?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards