Alla inlägg den 24 november 2008

Av Sebastian Eriksson - 24 november 2008 10:00

IQs syfte är att ” verka för ett smart förhållningssätt till alkohol – att skapa en förändring av attityder och beteende i samhället som resulterar i minskad alkoholkonsumtion och därigenom minskade alkoholskador”. taget från (http://www.iq.se/content/bakgrund.aspx) .


Vilka är då IQ jo det är ett dotterbolag till vår gamle gode vän Systembolaget, jag blev väldigt förtjust i denna reklam första gången jag såg den och tänkte vilka är IQ? Det visade sig snabbt att de är ett dotterbolag till ovannämnda systembolaget.


När vi nu pratar om förtroende så blev jag själv berörd av att det kan tolkas som ett dubbelspel av systembolaget. I vänstra handen ska vi ha dåligt samvete och ta hand om oss när det gäller alkohol, och i den högra så ska vi konsumera och handla alkohol av samma företag.

Vist är det bra att företag försöker informera oss om att alkohol ar dåligt, men själv anser att det är moraliskt fel av systembolaget att göra det tackvare att de själva säljer produkten de inte vill att vi sa använda eller rättare sagt vara försiktiga med takvare att den skadar oss. Detta är ju bara en invändning av tusen som jag har på gåt och ont, men det är just denna jag vill få fram, man vill ha båda sidorna av myntet.


När jag läste mer om IQ så kom jag på att vi i kursen pratade om förtroende och lojalitet. Så jag tänkte kan IQ på något sätt förstöra lojaliteten mot systembolaget? eller göra så att man tappar förtroendet för systembolaget? Man kan ju tolka detta på många sätt, men jag tänker lyfta fram en poäng som jag själv anser ligga bakom en del av systembolagets satsning om att informera oss om alkohol.


Systembolaget har monopol på all alkohol mässig som överstiger 3,5% i Sverige, det är självklart att man vill att konsumenterna ska känna ett förtroende och en lojalitet mot företaget.

Så man informerar med massor av olika reklamer att det är lätt för unga att få tag i alkohol att man inte ska köpa ut och att SVART sprit (importerad) är farligare för man vet inte vad som finns i OSV. Saken är den att man tappat mycket kunder genom att Svenskar nu köper mycket via t.ex Tyskland och Danmark. Det innebär att man nu vill att konsumenterna känner att det är säkrare att gå till Systembolaget.


Våran egen Chris Fill (Marketing Communications 4 upplagan 2006) skriver att Morgan och Hunt anser att åtagande kräver att en relation fortsätter att uthärda för att relationen antingen bevaras eller styrks. Morgan och Hunt anser också att åtagande och förtroende är nycken till att förmedla mellan tio variabels, fem korrelat/ingående och fem resultat/utgående. Som figuren nedan visar er.


Här kan man se att systembolaget försöker att stabilisera sig själva för att bevara att man använder de som återförsäljare, och försöker vrida på att importerad sprit köpt utanför Sverige är en hälsofaktor.

När sprit drickandet ökar i Sverige så avtar det i andra länder tackvare att de har en mycket vardagligare syn på alkoholen. Vi i Sverige har varigt så lojala mot Statens monopol av vin stark öl och sprit att det blivit en vana. Enligt Fill (2006 sid.250-252) finns här en typ av lojalitet som kalas för Monopol Lojalitet, vilket innebär att vi inte har någon annan stans att handla varan utom på ett ställe .


Fill (2006 Sid.251) menar att det finns fyra typer av lojalitet.


Emotionell Lojalitet, som menar på att man identifierar sig med värde och fördelar, detta är också den sanna formen av lojalitet.

 

Pris Lojalitet, som hävdar till att man är driven av en ekonomisk beteende som huvudsak motiveras av finansiell nödvändighet.

 

Motiverad Lojalitet, refererar till dem som är tillfälliga, med det menad att de konsumenter som inte har något favorit märke som man måste ha utan handlar mer på motivation.

 

Monopol Lojalitet, som jag sa ovan. Men man anser också att detta inte till fullo är en typ av lojalitet för att konsumenten inte har något annat val.


Vad jag vill komma till är att jag anser det fel av ett statligt ägt företag som systembolaget att annonsera sig med båda händerna som jag sa i texten och speciellt när man har monopol på varan. I min egen mening så skulle IQ vara helt fristående och kämpa för att vi ska tänka oss för hur mycket vi konsumerar och vilka följder våran konsumtion kan ge. Men när företaget är ett dotterbolag till den ända lagliga källan i Sverige där vi kan köpa denna produkt blir mitt förtroende ner smutsat och min lojalitet absolut försämrad. Dubbelmoral är något jag starkt sätter mig i mot. Iden med IQ och syftet är fenomenalt bra, men när det görs av ledning av Systembolaget så har jag tvivel.


/sebulba

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vad uppskattar du att läsa på Sebulbas blogg?
 Marknadskommunikationen
 Fräckisarna
 Matlagnings recepten
 Onödig informationen
 Lite av allt
 Jag förstår inte frågan?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards