Direktlänk till inlägg 3 december 2008

"Holidays are Coming" (Strategisk roll). Blogg 5 Marknadskommunikation

Av Sebastian Eriksson - 3 december 2008 11:00

Branding tillgodo ser kunderna med en snabbt och enkelt sätt att förstå vad en produkt är, vilket värde som produkten representerar och vilken utsträckning de psykologiska tillförsikterna påverkar oss. (Fill 2006 sid 418)


Nu är julen här, första advent har varigt och julpyntet är uppe och nya Coca-Cola reklamen har släppts, det gör jul stämning för mig. Jag ska informera er lite i om den strategiska rollen som branding kan ha samt vilket värde som branding kan åstadkomma. Men först ska vi kolla lite på Coca-Colas jul branding.


Som Fill skriver ovan så handlar branding om att kunderna ska kunna i stora drag känna igen sig med produkterna. Coca-Cola jobbar väldigt mycket med det under jultiden för att vara det självklara valet av dryck i alla värdens länder som firar JUL. Det märks tydligt att de varige år läger ner en förmögenhet på att ta fram nya JUL reklamer . Men i Sverige har Coca-Cola en kraftig konkurrent under JUL tiden av vår kära JULMUST.


Coca-Cola tappar ca 50% av sin försäljning till Julmusten under JUL perioden och till största delen så tappar man till sin gamla leverantör Pripps. Coca-Cola introducerades i Sverige 1953 och gav sex bryggerier rätten att brygga den hemliga Coca-Cola drycken. Tillslut var det bara Pripps bryggeriet som fans kvar. 1996 så bryter Coca-Cola kontraktet med Pripps takvare att de vägrade att ge efter på Coca-Colas krav om läsk sortimentet. Det som Coca-Cola ville var att man skulle sälja mer Coca-Cola på Julmustens räkning vilket Pripps vägrade. Så efter detta så bildades Coca-Cola Drycker Sverige AB.(http://sv.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola)


Man kämpar ständigt att Marknadsföra sin produkt för att ta mer av de andelar man tappar under JUL veckorna, detta gör man nu genom märket Bjäre, som man använder för att sälja sin egen must.


Vad Coca-Cola nu gör är ”Strategic Branding” Fill (2006 sid 404-407) skriver att man kan använda det strategiska perspektivet så att man försvarar sina marknadsandelar, skydda sin marknads position och att attackera konkurrenternas märken.


Hursomhälst så finns det tre breda aspekter av branding som gör så att den strategiska rollen uppfylls, detta kallas för Integrering som kan leda till Differentiering och sedan ”added-value”.  Som ni ser i figuren nedan.


Integrering: Menas man att för att ett märke ska fungera är det viktigt att kommunikation används för att ta fram och förvara märket logistik och mening. Lyckad Branding är ett resultat av effektiv integrering marknads kommunikationer.


Differentiering: Menas att märken både möjliggör och i den mån att man aktiverar integrering så att det förser att produkten kan bli säd annorlunda i relevans mot sina konkurrenter.


”Added Value ”: Märken möjliggör nu att kunderna härleds extra fördelar när ett märke kan ge en annorlunda fördelar än andra konkurrenter.


  Enligt mig själv så tappar Coca-Cola varje JUL sin ”Added-Value” i Sverige. För att det finns ett starkare varumärke i Sverige under JUL och det är Just Julmusten. Man försöker med mycket marknadsföring med t.ex reklamfilmerna ”holidays are coming” och att det inte finns några konserverings medel i drycken OSV. Men här hemma i Svedala så går det inte hem. Julmusten behöver inte marknadsföra sig, för den finns i vår kultur under julen och det kan inte stora Coca-Cola rå på. Utan man har som jag sa ovan själv börjat producera sin egen must. Det finns inget annat sätt, om man vill vara med och äta av kakan så är det bara att anpassa sig Coca-Cola. Det har ni äntligen förstått verkar det som i alla fal.

 

/Sebulba

 
 
Ingen bild

Madga

6 december 2008 12:52

Tänkvärt. Visste inte att CC hade egen julmust - uppmärksamt av dig. CC skulle kanske behöva lite mer hjälp att marknadsföra den bara...

 
Ingen bild

Anette Johansson

8 december 2008 16:26

Bra analys och bra slutpoäng! Men nästa gång, se till att stavningskontrollera texten i word innan du lägger upp den.

 
Ingen bild

Karin

9 december 2008 08:33

Intressant inlägg, var med i en omröstning om vilken julrekam som får mest julkänsla av på resume.se. Där var bla. Posten och CC med på. Men min röst gick förstås till CC, en mysig och glad reklam.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sebastian Eriksson - 19 december 2008 00:05

Ta in denna oerhört roliga Jul fräckisen HOHOHO :D   En familj sitter runt middagsbordet och sonen frågar om han kan få ställaen fråga. Pappan svarar.-Ja visst, fråga på bara. Den unge mannen frågar sin pappa,-Pappa, hur många olika sorters bröst fi...

Av Sebastian Eriksson - 16 december 2008 15:04

lite vintips passar väl alltid så här till Julen?   Jag, som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.   Först och främst hur skiljer man mellan röda och vita viner: Lättast skiljer man dessa båda vintyper...

Av Sebastian Eriksson - 14 december 2008 12:00

”Den huvudsakliga drivkraften med MNP (Media Neutral Planing) är att förminska användningen av television och använda sig mer av andra värktyg och media som är mer publik fokuserade en traditionell marknads kommunikations användnings områden id...

Av Sebastian Eriksson - 10 december 2008 12:38

Ja nu har man blivit ett år äldre, och det känns ju bra. Försäkringen till bilen bli billigare i osv. Men att man ska vara förskyld med feber är ju bara bonus, det visar ju bara att man inte har lika bra immunförsvar och att allt bara går neråt *Skra...

Av Sebastian Eriksson - 24 november 2008 10:00

IQs syfte är att ” verka för ett smart förhållningssätt till alkohol – att skapa en förändring av attityder och beteende i samhället som resulterar i minskad alkoholkonsumtion och därigenom minskade alkoholskador”. taget från (h...

Presentation

Omröstning

Vad uppskattar du att läsa på Sebulbas blogg?
 Marknadskommunikationen
 Fräckisarna
 Matlagnings recepten
 Onödig informationen
 Lite av allt
 Jag förstår inte frågan?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards