Direktlänk till inlägg 14 december 2008

"Feel Different Philips" MNP (Media Neutral Planing). Blogg 6 Marknadskommunikation

Av Sebastian Eriksson - 14 december 2008 12:00

”Den huvudsakliga drivkraften med MNP (Media Neutral Planing) är att förminska användningen av television och använda sig mer av andra värktyg och media som är mer publik fokuserade en traditionell marknads kommunikations användnings områden idag.” Fill 2006 sid 319.

 

Inom MNP så är så kallad öppen planering att hitta de bästa tillvägagångssätten för att uppnå den bästa media planen. Det kan minska kostnader tackvare att man har en annan inställning till marknads kommunikation. Genom att ha en annan attityd som är mer optimerad för marknaden och använda nya värktyg för att öka effektiviteten, så kan organisationen integrera sin kommunikation med en bättre affärs strategi så kallat ”öppet planerande” Fill 2006 sid 310-314.  Vi kommer gå igenom de åtta punkterna medan jag analyserar Philips Cool Skin efter.


Philips har med öppet tänkande kombinerat alla åtta punkter som figuren nedan visar i en produkt.


Open Tools: Är att man använder sig av planering som omfattar kunderna genom värktyg som man ger bonus poäng hos kunden. i Detta fal så har man kombinerat både att kan använda i duschen och att man får en fräsch känsla under och efter med Nivea.


Open Media: Alla medium kan användas oavsett värktyg. Man menar här att man ska omdefiniera media så att meddelandet förmedlar ett budskap i alla former och att det är samma meddelande som framförs. Philips gör detta med att man har den ända rakapparat som är helt vattentät så en säljare säger samma sak som du själv läser på hemsidan.


Open Disciplines: Vilket kampanjorienterat reklamvärktyg kan användas med vilket sälj medium för att uppnå affärs och marknads mål. Philips har här lyckas använda både TV, Internet och co barnding för att marknadsföra sin produkt, så att kunderna förknippar Cool Skin serien med olika reklamer och namn. På www.feeldifferent.philips.com/se/sv/index.html så kan man med ett högteknologiskt sätt se sig omkring i den värd som Cool Skin erbjuder.


Open Channels: Alla mixer där en disciplin med ett medium blir en öppen kanal t.ex butiks säljare. Kanalen bli i Cool skins fall här att säljaren öppnar kanalen att detta är det ända alternativ för dig som vill ha en vatten tät rakapparat. 


Open Structure: Kommunikations processen ska vara driven av en kommunikation som ar riktad mot en målgrupp. Philips har inte bara inriktat sig mot män utan också till de som vill ha lyxen använda en produkt som är 100% Vattentät och ger en fräsch känsla efter rakning.


Open Relationships: Relationen mellan kunderna/klienterna ska vara öppna och funktionella. Genom att gå in och registrera sin Cool Skin på www.feeldifferent.philips.com/se/sv/index.html så kan kunden och Philips kommunicera med varandra och ge varandra feedback och information om produkterna, samt att kunden får en känsla av att vara speciell genom olika erbjudanden m.m


Open Process: Alla aktörer ska vara involverade i tänk och planerings stadiet från början, för att bestämma meddelandet och målen före någon resurs placeras. Philips har här med registrerade kunder kunnat få deras syn på nya produkter, genom att ha speciella undersökningar för nya utgåvor.


Open Results: För att fastställa mer exakta kommunikations mål som öppnar en vis nivå av spelrum för att alla discipliner så måste media och agenter maximera deras bidrag.  Här så ser man tydligt att Phillips agerar med Nivea som har sin egen information om deras gemensamma produkt, på www.niveaformen.com/products/shaving/moisturising_shaving_system.html så kan du få den information som Nivea ger sina kunder och observera att Nivea namn är här före Philips. Fill 2006 sid 310-314



Jag är en trogen rakhyvels användare och tycker om att raka mig när jag är fuktig eller står i duschen, då har alltid rakhyveln varigt det optimala alternativet.

Men den pryl nörden som jag är så ville jag ha en rakapparat och efter att provat både Braun och Philips rakapparater, så bestämde jag mig att köpa Philips. Det blev en Philips som man kan skölja under vatten och den kostade ca 1400kr då. Jag var nöjd men inge mer hyveln var fortfarande bättre i min mening, dock så var det behändigt att kunna ta rakapparaten när jag hade bråttom eller på resan, så nöjd var jag.

Men till slut blev det att jag använde hyveln mest, tackvare att det gav ett bättre och fräschare resultat. Nu så fyllde jag 24 och jag fick rakapparaten ni såg på reklamen (av min älskade Kaja) och det ända jag kan säga WOW det trodde jag inte.

Fenomenalt bra, helt vattentät, snab och minst lika bra resultat som hyveln och man känner sig fräsch tackvare Nivea krämen, så enligt mig själv så har Philips absolut lyckats med ”Oppen Planning” man har tänkt 3 steg fram, med vattentätheten och att man gått ihop med Nivea för att få en topp känsla under och efter rakning samt kundregistreringen på hemsidan.


/Sebulba

 
 
Ingen bild

Anette

28 december 2008 11:50

Tanken är god och strukturen bra upplagd för analys. Men du har missförstått modellens grundidé, nämligen att ha ett öppet förhållningssätt till kommunikationsplaneringen, och utgå från marknadens behov och karaktär snarare än från givna processer och verktyg. Philips har använt en ganska konventionell strategi och jag kan inte se några direkta signaler på att det skulle vara resultatet av en open planning process. Men, bra försök och grattis i efterskott på födelsedagen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sebastian Eriksson - 19 december 2008 00:05

Ta in denna oerhört roliga Jul fräckisen HOHOHO :D   En familj sitter runt middagsbordet och sonen frågar om han kan få ställaen fråga. Pappan svarar.-Ja visst, fråga på bara. Den unge mannen frågar sin pappa,-Pappa, hur många olika sorters bröst fi...

Av Sebastian Eriksson - 16 december 2008 15:04

lite vintips passar väl alltid så här till Julen?   Jag, som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.   Först och främst hur skiljer man mellan röda och vita viner: Lättast skiljer man dessa båda vintyper...

Av Sebastian Eriksson - 10 december 2008 12:38

Ja nu har man blivit ett år äldre, och det känns ju bra. Försäkringen till bilen bli billigare i osv. Men att man ska vara förskyld med feber är ju bara bonus, det visar ju bara att man inte har lika bra immunförsvar och att allt bara går neråt *Skra...

Av Sebastian Eriksson - 3 december 2008 11:00

Branding tillgodo ser kunderna med en snabbt och enkelt sätt att förstå vad en produkt är, vilket värde som produkten representerar och vilken utsträckning de psykologiska tillförsikterna påverkar oss. (Fill 2006 sid 418)   Nu är julen här, för...

Av Sebastian Eriksson - 24 november 2008 10:00

IQs syfte är att ” verka för ett smart förhållningssätt till alkohol – att skapa en förändring av attityder och beteende i samhället som resulterar i minskad alkoholkonsumtion och därigenom minskade alkoholskador”. taget från (h...

Presentation

Omröstning

Vad uppskattar du att läsa på Sebulbas blogg?
 Marknadskommunikationen
 Fräckisarna
 Matlagnings recepten
 Onödig informationen
 Lite av allt
 Jag förstår inte frågan?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards