Direktlänk till inlägg 10 november 2008

Barn reklam är inte okej. Blogg 2 Marknadskommunikation

Av Sebastian Eriksson - 10 november 2008 09:30

Under V.45 har vi haft föreläsning om kommunikationsprocessen och dess roll i marknadsstrategin.
Etik, moral och lagstiftning. Jag ska här förklara och behandla dessa begrepp för er i bästa mån jag kan, genom att gå in på barn reklam.


Unilever Bestfoods AB som tillverkar Milda, använde sig av marknadsföring mot barn. Moraliskt och etisk är detta något som vi i Sverige är väldigt petiga med i förhållande till USA, sen har vi en lagstiftning som säger att man inte får rikta reklam mot barn eller använda barn som ett redskap för att föräldrar ska handla produkterna. Företagen får alltså inte inkräkta på barns god trohet och använda barns o erfarenheter för ett ekonomisk reklam syfte. Lär mer om detta i ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation.( http://www.icc.se/reklam/svenska/websupercode.pdf )


Reklamen använde sig av att man strukit över "tycker om" med  en röd penna med barns handstil och skrivit ”Kräver” samt att barns röster används på tv reklamen.


Vad för reklam använde Unilever Bestfoods AB sig av?


Dels så använde de sig av Något som Kallas för Annonsering (enligt våran Kurs bok "Marketing Communications" av Chris Fill 2005). Likaså använder de sig av Massmedia (Direkt marknadsföring).
Vi ska gå in mer på massmedia och något som kallas för ”Word to mouth” som faktiskt är en av anledningarna till varför just Unilever Bestfoods AB blev fällda enligt MarknadsEtiska Rådet (MER).


Ett citat ur avgörandet: ”MER finner att Unilever Bestfoods AB handlat i strid med god affärssed genom att i TV-reklam för Milda Fruity dels direkt uppmana barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa Milda Fruity åt dem” .


Just när det går så långt att man pratar öppet om en produkt och att man köper produkten genom att någon har sagt det till dig, detta är just begreppet ”Word to Mouth” och detta enligt Chris Fill (2005) är det starkaste redskapet man kan använda sig av inom marknadskommunikation. Om reklamen får en sådan inverkan på konsumenterna att de själva tipsar varandra så är det till största sanerlighet att marknadsföringen för produkten kommer att bli lönsam.


Lag, etik & moral.

Men när det kommer till reklam som riktas till barn, så är det enligt Svensk lag inte tillåtet att använda sig av reklam mot barn, på så sätt att de uppmanas att göra visa saker så som att börja använda ”Word to mouth”. Detta kan uppmana barnen till att leda konsumenterna "föräldrarna" till att köpa produkterna och det är olagligt i Sverige. Moraliskt & Etisk så skyddas barnen av ICC I artikel 18.
Där det står : "Marknadskommunikation får inte utnyttja barns och ungdomars naturliga godtrogenhet eller
deras bristande erfarenhet"
 



Egen åskigt.

Själv så anser jag att man som företag i Sverige total borde se över vad man håller på med, rikta reklam mot en målgrupp som knappt förstår begreppet pengar är helt vansinnigt. När jag också tänker tillbaka när jag såg dessa reklamer så kommer jag ihåg att jag själv blev fundersam kring detta och pratade med andra om de. Så själva marknadsföringen funkade, men kanske inte åt de hål som Unilever Bestfoods AB hade hoppats på.


/Sebulba

 
 
Ingen bild

Anette Johansson

10 november 2008 15:09

Ja, marknadsföringen var alltså både etiskt tveksam och hade dålig effekt. Kanske hade det också med att göra att produkten smakade ur-läskigt (min sambo köper allt som det står "nyhet" på). Mig veterligen finns inte produkten kvar i hyllan ännu.

Intressant inlägg, fortsätt så här och koppla gärna mer till kursboken. Lägg tyngd på analys och reflektion och lyft fram dina egna åsikter.

 
Ingen bild

Sebastian

12 november 2008 12:40

Kolade senast i förgår om jag kunde hitta varan, men som du sa spårlöst försvunnen :D kanske lika bra de, den var ju rena kalori bomben dessutom. Skamligt att man riktar både reklam mot barn och använder sig av en oerhört onyttig produkt dessutom.

Tar till mig dina synpunkter och kommer lyfta fram det som krävs :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sebastian Eriksson - 19 december 2008 00:05

Ta in denna oerhört roliga Jul fräckisen HOHOHO :D   En familj sitter runt middagsbordet och sonen frågar om han kan få ställaen fråga. Pappan svarar.-Ja visst, fråga på bara. Den unge mannen frågar sin pappa,-Pappa, hur många olika sorters bröst fi...

Av Sebastian Eriksson - 16 december 2008 15:04

lite vintips passar väl alltid så här till Julen?   Jag, som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.   Först och främst hur skiljer man mellan röda och vita viner: Lättast skiljer man dessa båda vintyper...

Av Sebastian Eriksson - 14 december 2008 12:00

”Den huvudsakliga drivkraften med MNP (Media Neutral Planing) är att förminska användningen av television och använda sig mer av andra värktyg och media som är mer publik fokuserade en traditionell marknads kommunikations användnings områden id...

Av Sebastian Eriksson - 10 december 2008 12:38

Ja nu har man blivit ett år äldre, och det känns ju bra. Försäkringen till bilen bli billigare i osv. Men att man ska vara förskyld med feber är ju bara bonus, det visar ju bara att man inte har lika bra immunförsvar och att allt bara går neråt *Skra...

Av Sebastian Eriksson - 3 december 2008 11:00

Branding tillgodo ser kunderna med en snabbt och enkelt sätt att förstå vad en produkt är, vilket värde som produkten representerar och vilken utsträckning de psykologiska tillförsikterna påverkar oss. (Fill 2006 sid 418)   Nu är julen här, för...

Presentation

Omröstning

Vad uppskattar du att läsa på Sebulbas blogg?
 Marknadskommunikationen
 Fräckisarna
 Matlagnings recepten
 Onödig informationen
 Lite av allt
 Jag förstår inte frågan?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards