Senaste inläggen

Av Sebastian Eriksson - 17 november 2008 10:00

I detta av snitt 3 ska jag berätta för er som följer boggen, om hur kundbeteende och hur beslutsprocessen kan se ut för oss som konsumenter. Som hjälp har jag tagit en modell ur boken ”Marketing Comminucations” av Cris Fill. Modellen ska hjälpa oss att förstå hur vi som kunder/konsumenter bestämmer oss för att köpa en produkt eller utnyttja en tjänst. Jag har även en reklam ”Saab born from jets” som jag bedömer utifrån ett kundbeteende och beslutsprocessen.


Det är en väldig skillnad hur vi här i miljövänliga Sverige ser på reklam en vad Amerikanerna gör, det ser vi tydligt på Saabs reklam från USA som inriktar sig på kraft teknologi och fart. Här hemma i Sverige så är det samma bil fast man marknadsför bio etanol bilarna ”Bio Power” .

Om man vände på reklamerna och visade jet reklamen i Sverige och bio power reklamen i USA vad skulle hända då? Förmodligen skulle vi här i Miljövänliga Sverige, som är en av de dyraste länderna i värden när det kommer till att köpa olja och bensin inte tycka om Jet reklamen.


För det första är det inte miljö vänligt för det andra stora motorer som drar mycket bränsle säljer inte i Sverige. Personlig kommunikation med: Anna-Lena Bermås Försäljnings chef Saab Södertälje 2008.

När det kommer till USA så säljer kvalitet mycket mer än miljö, det har dock blivigt bättre med åren. Men bensin är det bränsle som amerikanerna använder sig av, samt att de vill ha kraftfulla och stora motorer under huven. ”bensin priset är fyra gånger så biligt i USA” .


Pratade med min faster som har bot i USA i över 35 år och gör fortfarande det. Jag frågade just detta om vad säljer, svaret jag fick var:


- stora motorer med kraft säkerhet och kvalitet, men det börjar avta för priset på benen har gått upp mycket, så bra bränsleförbrukning är nu viktigare än för 10 år sedan .

Cris Fill (2005) styrker detta när han i boken sid 161-162  om ”hög involverings beslutsfattande”  säger att drag beteende följer Produkt kvalitet och produkt säkerhet. ”hög involverings beslutsfattande” är när det handlar om ett köp som kostar mycket pengar och att risken är stor för konsumenten, därför är det också viktigt att informera kunden om det som kunden vill veta.


När man marknadsför sig så måste marknadsföraren tänka lite som en säljare. Det styrker också Cris Fill (2005)(sid 184-185) när han tar upp AIDA (Attention Interest Desire Action) som designades för att representera säljarens vag att ta genom sälj processen. Vilket nu bara är grunden, men ändå relevant.

Så vi märker mycket att det skiljer sig från land till land, för jag har inte sätt Saabs Jet reklam i Sverige och min faster har inte sätt någon BioPower reklam i USA, hon såg den här i Sverige föra sommaren när hon var på besök. Cris Fill (2005) styrker detta när han i boken sid 161-162


Hur kan då marknadskommunikationen fungera? Om vi tar det som vi vet från ovanstående med Saab och använder oss av modellen nedan och den funktion som kan uppfyllas enligt Cris Fill (2005 sid 196-198). så att vi få mer klarhet i hur det kan se ut marknadskommunikationen.

Modellen i sig är som ett kretslopp med olika faktorer som får oss att handla som vi gör.


1 vi stimuleras i att köpa Saaben genom Saabs märke och att media gör oss uppmärksamma om en modell med ett alternativ som vi tycker om. Miljö Sverige & Kvalitet USA. Vi blir påverkade av den relationen vi har till företaget och märket om det är bra går vi vidare om det är dåligt kan vi dra oss ur.


2 Vi blir här mer medvetna och börjar engagera oss mer i bilköpet tills vi har uppnått erfarenheten genom tankar, känsla och uppfattningar som får oss att vi känner oss bekväma med att fortsätta köpprocessen.


3 vi börjar nu associerar kring Saab och hur våra minnen av Saab har varigt, vi tar till oss mer av vår och utomstående attityd mot företaget och märket. Hur attityden kring budskapet är också en viktig komponent, än en gång miljö i Sverige och kvalitet i USA.


4 här har vi bearbetat informationen relationen och antingen går vidare med köpet eller avstår. Hur som helst så går informationen runt igen och märket fortsätter att ge os stimulans i nästa gång vi vill köpa en produkt.

 

Moddelen/Figuren Nedan av är enligt Cris Fill (2005) ett försök att sätta ihop alla dessa element som influerar hur marknadskommunikationens väg kan fungera. Enligt mig kan jag också själv se kretsloppet fungerar, för vi får heltiden ny information som vi bearbetar hel tiden, samt att om vi har en relation produkten så beter vi oss absolut annorlunda. här ser vi också att man inom företag måste koncentrera sig på olika reklamer för samma produkt i olika länder, därför måste marknadskommunikationen ändras så att kunderna i de olika länderna öppnar ögonen och säger ”den vill jag ha”


/Sebulba

 

Av Sebastian Eriksson - 10 november 2008 14:45

Jag tänkte dela med mig av ännu en rolig historia i dessa regniga höst dagar fräckisen är om lärarinna och Pelle, den är rumsren och väldigt bra. Enjoy:D


I skolan frågar fröken:
- Det sitter fem kråkor på en gren. Du skjuter en, hur många sitter
kvar?
Pelle svarar:
- Inga.
- Ja, sa fröken, jag hade tänkt fyra men jag förstår hur du tänker.
Pelle säger:
- Får jag fråga? Tre kvinnor sitter på en bänk och äter glass. Den
första biter på glassen, den andra slickar på glassen och den tredje
suger på glassen. Vem av dem är gift?
Fröken svarar:
- Den som...suger...
- Pelle: -Det är hon med vigselringen men jag förstår hur fröken
tänker!

/Sebulba

Av Sebastian Eriksson - 10 november 2008 09:30

Under V.45 har vi haft föreläsning om kommunikationsprocessen och dess roll i marknadsstrategin.
Etik, moral och lagstiftning. Jag ska här förklara och behandla dessa begrepp för er i bästa mån jag kan, genom att gå in på barn reklam.


Unilever Bestfoods AB som tillverkar Milda, använde sig av marknadsföring mot barn. Moraliskt och etisk är detta något som vi i Sverige är väldigt petiga med i förhållande till USA, sen har vi en lagstiftning som säger att man inte får rikta reklam mot barn eller använda barn som ett redskap för att föräldrar ska handla produkterna. Företagen får alltså inte inkräkta på barns god trohet och använda barns o erfarenheter för ett ekonomisk reklam syfte. Lär mer om detta i ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation.( http://www.icc.se/reklam/svenska/websupercode.pdf )


Reklamen använde sig av att man strukit över "tycker om" med  en röd penna med barns handstil och skrivit ”Kräver” samt att barns röster används på tv reklamen.


Vad för reklam använde Unilever Bestfoods AB sig av?


Dels så använde de sig av Något som Kallas för Annonsering (enligt våran Kurs bok "Marketing Communications" av Chris Fill 2005). Likaså använder de sig av Massmedia (Direkt marknadsföring).
Vi ska gå in mer på massmedia och något som kallas för ”Word to mouth” som faktiskt är en av anledningarna till varför just Unilever Bestfoods AB blev fällda enligt MarknadsEtiska Rådet (MER).


Ett citat ur avgörandet: ”MER finner att Unilever Bestfoods AB handlat i strid med god affärssed genom att i TV-reklam för Milda Fruity dels direkt uppmana barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa Milda Fruity åt dem” .


Just när det går så långt att man pratar öppet om en produkt och att man köper produkten genom att någon har sagt det till dig, detta är just begreppet ”Word to Mouth” och detta enligt Chris Fill (2005) är det starkaste redskapet man kan använda sig av inom marknadskommunikation. Om reklamen får en sådan inverkan på konsumenterna att de själva tipsar varandra så är det till största sanerlighet att marknadsföringen för produkten kommer att bli lönsam.


Lag, etik & moral.

Men när det kommer till reklam som riktas till barn, så är det enligt Svensk lag inte tillåtet att använda sig av reklam mot barn, på så sätt att de uppmanas att göra visa saker så som att börja använda ”Word to mouth”. Detta kan uppmana barnen till att leda konsumenterna "föräldrarna" till att köpa produkterna och det är olagligt i Sverige. Moraliskt & Etisk så skyddas barnen av ICC I artikel 18.
Där det står : "Marknadskommunikation får inte utnyttja barns och ungdomars naturliga godtrogenhet eller
deras bristande erfarenhet"
 



Egen åskigt.

Själv så anser jag att man som företag i Sverige total borde se över vad man håller på med, rikta reklam mot en målgrupp som knappt förstår begreppet pengar är helt vansinnigt. När jag också tänker tillbaka när jag såg dessa reklamer så kommer jag ihåg att jag själv blev fundersam kring detta och pratade med andra om de. Så själva marknadsföringen funkade, men kanske inte åt de hål som Unilever Bestfoods AB hade hoppats på.


/Sebulba

Av Sebastian Eriksson - 8 november 2008 17:17

Lite roligt hur de tänkte för 90år sen och att svenskan är väldigt annorlunda.


De som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och
nervösa fruntimmer. De förra äro under lek både blinda och döva.
 
Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta komma de framrusande så
nära vagnen att signalen icke blir av betydelse.
 
Där man väntar sig lekande barn såsom vid skolor, lekplaner etc, bör man
endast köra fram med yttersta varsamhet, ty man kan sällan hjälpa
 
sig med annan manöver än att stoppa vagnen.
 
Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej helt
sällan koncepterna. Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan
 
utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är intet sällsynt.
 
Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen. Stanna
och låt dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte med
spårvagnar.


/Sebulba

Av Sebastian Eriksson - 8 november 2008 12:17

Jag har rast här på Swedbanks Kontoret i Gallerian och tänkte att jag skulle förgylla er och min lördag med en otroligt bra Fräckis, Enjoy.


I New-york city har det öppnat en butik som säljer äkta män.
Dit kan kvinnor gå för att finna sig en man, vid ingången står följande
instruktion.

Du kan endast besöka denna butik en gång
Det är sex våningar med stigande pris på produkterna för varje våning
Du kan välja en produkt från en våning, eller så kan du välja att gå upp en
trappa.
Dock får du aldrig gå tillbaka ner en våning, bortsett från att lämna
butiken.

En kvinna går till butiken för att finna sig en man. På första våningen står
en skylt

Första våningen : Dessa män har fast jobb.
Hon är intresserad men fortsätter uppåt

Andra våningen: Dessa män har fast jobb och älskar barn.
Det är bra tänker hon, men jag vill ha mer så hon fortsätter uppåt.

Tredje våningen: Dessa män har fast jobb och älskar barn samt har
ett extremt bra utseende.
Jösses tänker hon men fortsätter uppåt.

Fjärde våningen: Dessa män har fast jobb och älskar barn ser sinnesjukt bra
ut
Samt hjälper till med hushållsarbetet.
Åååh underbart vad ska jag göra tänker hon, men går vidare uppåt

Femte våningen: Dessa män har fast jobb och älskar barn ser sinnesjukt bra
ut
Samt hjälper till med hushållsarbetet och är mycket romantiska.
Hon är såååå frestad men väljer att fortsätta till sista våningen

Sjätte våningen: Du är besökande nummer 31.456.012 på denna våning
Det finns inga män på denna våning. Den existerar bara för att bevisa att
det aldrig går att tillfredställa kvinnor. Tack för besöket.

För att undgå att bli beskyllda för könsdiskriminering har butiksägaren
öppnat
En ny hustru butik tvärs över gatan.

Första våningen har kvinnor som älskar sex

Andra våningen har kvinnor som älskar sex, har pengar och tycker om öl.

Våning tre fyra, fem och sex har aldrig haft några besökare.


/Sebulba

Av Sebastian Eriksson - 6 november 2008 11:26

Denna Är helt underbar!!!


Mannen till kvinnan:
- Har du tatuerat en sol på musen?
- Ja, nu har du klagat på vädret hela sommaren. Nu kan du ligga här
och lapa sol hela vintern.


/sebulba

Av Sebastian Eriksson - 6 november 2008 09:26

En man tog sin hustru till en lantbruksutställning en eftermiddag.
De gick till tjurarna och tittade när en bonde kom fram till dem och sa:
 
- Denna tjur parade sig 50 gånger förra året.
- Ååååhhh, svarade frun och tittade menande på maken.
- Nästa tjur hade parat sig 60 gånger förra året och frun utbrast:
- Oj oj oj , det är ju 5 gånger i månaden, den skulle du lära dig
av.
- Nu surade maken till ordentligt, men sa ingenting. Nästa tjur hade
 
parat sig 365 gånger enligt bonden, och frun blev helt stirrig och
skrek:
- Aahhh, den tjuren borde du lära av ! Då sa maken, som nu var
alldeles röd i plytet, till frun:
- Fråga tjuren om han måste sätta på samma KOSSA varje dag.


/Sebulba

Av Sebastian Eriksson - 5 november 2008 19:22

Jag satt på pendeltåget i dag på vag till Min älsklig när jag överhörde 4 ungdomar samtala om lite opassande saker enligt mig själv.


Det sitter tre grabbar och pratar först om paintball det är ju roligt, det vet alla som har spelat det. Men det finns en till person bland dem, en av killarna har sin flickvän som sitter bredvid. Först kommer det upp på tal att tjejen nog bara skulle banga ur, vilket hon sa att hon inte skulle göra sen så kom det väldigt nedvärderade kommentarerna " du skulle inte våga" OCH "jag vet var jag skulle sikta på dig BRÖSTEN" det värsta av allt var att det var grabb kompisarna som säger detta inte hennes kille.

Killen sitter som ett miffo och bryr sig inte. Jag tänker okej lite kan hon väl tåla, hon måste stå upp för sig själv. OK köper det.


2 minuter senare visar det sig att killen tillsammans med tjejen fyller år och säger att tjejens mamma har en present hemma oss tjejen till honom.

DÅ vaknar jag till liv igen med mina öron :D. Detta eskalerar då till att killen försöker få reda på vad hans flickvän har handlat till honom, så bland alla så vräker han ut sig du kanske har köpt något sexigt till dig, (köper det vilken kille vill inte ha det) sen börjar grabb kompisarnas kommenterar som "din present är att "tjejens namn" smörjer tuttarna med choklad framför "killens namn"m.m. eller att "du suger av honom med grädde". Killen säger här inte stopp att de inte ska säger så till hans Tjej (tänker ja) men nejdå han skrattar bara.


Blev så ledsen att vissa kilar inte respekterar tjejer bettre än vad de gör och att vissa killar inte tar sina tjejers sida framför 2 klasspolare. Det kan inte vara roligt för tjejen att få höra detta på pendeltåget bland folk som hör på och att killen inte säger ifrån åt henne och skyddar henne i detta läget som jag anser att han borde. Jag vet att de var unga men Hallå ändå lite vett borde man ändå ha vid 17-18 års ålder.


Har någon en kommentar till detta?


/Sebulba

Presentation

Omröstning

Vad uppskattar du att läsa på Sebulbas blogg?
 Marknadskommunikationen
 Fräckisarna
 Matlagnings recepten
 Onödig informationen
 Lite av allt
 Jag förstår inte frågan?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards